100317

Phew vilka intensiva dagar det har varit! Har känt mig lite (läs: mycket) labil och sjukligt stressad med ett engelskprov och ett psykologiprov hängandes över mig. Nu är de iallafall båda avklarade!

Hann, som sagt, inte med någon träning på gerdahallen varken måndag eller tisdag. Det var inte genomförbart med mängden plugg. Däremot fick Rossan busa med Baloo i ridhuset på måndagen och det tyckte han som vanligt var jätteroligt.
På tisdagen vart det dags för hoppträning. Vår ordinarie hopptränare Bertil är på skidresa så min dressyrtränare Louise (som också tävlat en hel del hoppning samt tränade mig i hoppning på ponny) fick agera stand-in. Som så många andra gånger satte skolstressen en spärr i huvudet på mig och det gick inte alls särskilt bra. När allt annat i livet känns tungt gör ofta ridningen det också. Som tur var förstod Louise läget och vi "lekte" ganska mycket utan alltför mycket press.
   Rossmore kändes tröttare än på länge, vilket känns sjukt trist då jag verkligen trott att fodret gjort skillnad, och han har blivit lite kass i magen igen... Nåja, passet var inte jättedåligt men definitivt inte att av våra bästa.
   Vi red fram på en volt med bommar på varsin sida, två ryttare samtidigt. De övriga skulle räkna galoppsprången högt och målet var att ha lika många på var sida om bommarna. Visst är det nyttigt, men att de andra skulle stå och skrika ut galoppsprången var mest förvirrande. Jag räknar helst själv. Efter detta travhoppade vi ett kryss några gånger och R var loj som vanligt, han blir alltid det på små hinder den lilla latmasken.
   Efter detta hoppade vi en liten bana med 3 små hinder, snäva svängar, en grind och en stor oxer. Eller ja, stor och stor. 1.10 kanske. 

Idag, tisdag, åkte vi med väldigt kort varsel till Staffanstorp och deras lilla, lilla ridhus för att Louise skulle hålla en clinic. Nervös som jag var blev jag väldigt nöjd när ingen dök upp och vi fick ha hoppträning tillsammans med 6 pyttesmå ponnyer. Rossmore var mer än exalterad när han fick se dem, jag undrar om han ens förstår att de är hästar...
   Vi red fram på en åttvolt och mitt på red man rakt emot spegeln med hästen ställd åt det varv man kom ur. Poängen var att kroppen skulle vara rak, bjudningen jämn och att inga bakdelar skulle vingla loss. Vilket Rossmores gjorde till vänster nåt i så in i bängen. Löste detta genom att lyfta upp nacken för lite bättre bjudning samtidigt som jag ledde framdelen till vänster. Framdelen ska ju alltid rättas efter bakdelen. Försökte också tänka på att inte få tvärning då det inte är lösningen. 
   Rossmore kändes ganska fin om än lite tung och stark. Loj på småhinderna men riktigt fin när vi kom upp i höjderna (1.10, 1.20). Hoppade några konstiga plank utan stöd, en serie med 2-1-1 galoppsprång, tight som fän för min jättehäst och långt för miniatyrponnyerna, och en oxer på slutet. Avslutade på ett räcke ur en ganska snäv sväng där jag faktiskt red jättebra och hade honom uppe och framme hela vägen.
   

Min egna träning bestod av ett gympa med stång-pass efter skolan vid tre-tiden, 10kg, samt ett pass på kvällen vid nio, 10kg. Bra jobb men kände både i knäna och i vadmusklerna att det vart lite tungt 2:a passet...

Bra dag helt enkelt! Hare kanin (höhö)
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback